La Paz

HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ! hej


nu har vi lamnat det tropiska bakom oss. Vi har nu gett oss upp i Anderna o narmare bestamt La Paz Bolivia.
Vi kom hit igar efter att ha varit i Ouroru en svang. Igar gjorde vi inte sa mycket utan att shoppade o at brod ,haha.

det ar en sjukt haftig stad som ligger pa over 3000m hojd och ar omringad av snotackta bergstoppar. La Paz grundades fran borjan nagra kilometer har ifran ,men de forsta invanarna klarade inte av kylan mer an 3dagar, sa dom byggde staden pa nytt dar den nu ligger i en stor ´´canyon´´ vet inte vad det heter pa svenska,, dar det var lite varmare. over denna gigantiska ´´canyon´´ finns mer hus ,,vilket tydligen var en egen stad vid namn Alto City,, som blev en sjalvstandig stad 1985. 

Skit i faktan nu,,,  Idag har vi varit nagra kilometer utanfor stan for att se ruiner fran Inca tiden,... varan andra ruin stad vi sett hittils. fett coolt var det..,, och museum med massor Inca foremal i bra skick fick man se.
ruinerna inneholl bl.a ett sol tempel och valbevarade statyer och grunden till en gigantisk pyramid.

synd att inte usb grejjen funkar pa nagot javal internet cafe,, annars hade ja laddat upp bilder..

ps ..karro fick en feber attack igen:(   jag tror det kan ha med hojden att gora o att vi inte ater sa bra... OCH Patricio o Rosita  jag tar hand om er dotter:D bara det att hon sover nu ,sa jag gick till internet darfor hahaha.... sla mig inte

jag kan konstatera att jag gillar anderna battre an regnskogen... vackrare pa ett lustigt satt.. sa ogjort pa nott satt:)


peace out era fifflare

410023-190
La Paz




410023-192
sol porten som anvandes for att visa arstider


410023-191
ansikten som satt fast i ett tempel,, tror det var typ 100st


 

la Higuera

ohojj kamrater.


Nu har jag lite att uppdatera om igen. Vi har nu lamnat Samaipata efter 4 underbara dagar.
Vi vandrade i bergen med coca i munnen for att se kondorer, och det fick vi ocksa:D skit haftigt o lite overkligt,, att se dom pa sa pass nara holl var ballt ,att jamfora dom med kossorna som betade bland bergen fick mig att fatta hur stora dom egentligen ar.

vi har ocksa sett inca ruiner och det var ocksa natt helt speciellt. att folk har levt dar helt normala liv fast for sa langeeeee sedan. vackert o oforglomligt.

sista dagen akte vi med varan venn taxi chafforen Frans i ca 12h for att komma till platsen dar Ernesto Che Guevara blev hittad av boliviansk militar och dodad. vi akte forst igenom en by dar vi fick snacka me en gubbe som under che´s guerillas tagande genom sydamerika i hemlighet forde vidare info om vad som hande. det var olagligt att vara kommunist dar pa den tiden, o gubben satte sitt liv pa spel for att fa forendring i sitt land.

vi kom sedan till byn dar Ernesto forst blev ford och avrattad,. vi gick in i den lilla skolan dar han togs efter att hans men blivit beskjutna, jag satt pa stolen som che satt pa i hans sista minuter vid livet. kandes sjukt konstigt o samtidigt laskigt. inte kunde man ju le nar ja satt dar:S
Nar vi skulle aka fran byn sa traffade vi en gumma som tydligen hade lagat mat at che och som sag honom precis innan hans sista dagar vid livet. jag kopte en affish av henne,sliten men fin.

vi akte ocksa till staden dar che´s kropp togs for att fotas och publiseras i tidningar. vi satt pa betong tvattstallet dar dom lade hans kropp pa.. att han legat dar livlos kandes sjukt konstigt att tanka.

nu har jag fatt mer insikt i hur han riktigt tankte o vad han hade for mal egentligen.. sa mycket mer an bara en revolutionist.

hasta la victoria siempre

410023-189

illegal och i Bolivia

hej svejs...   nu har vi akt igenom paraguay for att komma till Bolivia.  jag kan saga sa mycket som att jag hatar Paraguay .. jag ska ge en liten forklaring.

1. det var fattigt(inget fel egentligen) laskigt folk
2.det fanns ackliga vita bonder som kommer fran ackliga kolonier med typ inavel hollandare.
3.vi akte buss i 23h med ett par inavlade kollonister som stank skit o pratade som neandertalare.
4.febern som herjar
5.vidrigt hotell som sag ut som en operationssal,med mint grona vaggar o sten sangar.
6.inget att se i landet
7.saknade stempel fran nar vi kom in i landet o fick betala 50dollar for att komma in i Bolivia

nar vi kom in i Bolivia sa kom det mer soldater som borjade va dryga o en i kontrollen trodde inte att karro va fran sverige,,o nar hon sa att hon va fran chile typ sarbehandlade han henne o kom me sina dryga kommentarer.

njaa,, tror ja fick me det mesta.. behover man saga mer?? neeej....NEJ


MEEEEN  nu e vi i sydamerikas fattisgaste land ,, men det e fan 523735ggr battre an Paraguay...  jag kan tillomeeed saga att jag redan efter ca 3dagar har redan alskar det..
vi bodde i Santa Cruz i 2 netter med 2st tucaner som husdjur (sjukt) ... det va jatte fint hostel med mumsig frulle o skon personal. 

nu sitter vi i en cool by 2,5h utanfor stan bland berg,inca saker,kondorer och platsen dar che guevara blev skjuten till dods..  ett sjuuuuukt mysigt hostel o ballaste rummen.
vi hoppas pa att imorrn kunna aka ut o se lite Inca ruiner.

peace out alla som inte ar har.

410023-187
imorgon hoppas viiii




410023-188

RSS 2.0